lördag 8 mars 2008

Kauppalehti raggar arbetskraft i Nepal

Löser Finlands problem med annons i The Economist

Lördag eftermiddag på mitt stamlokus här i Kathmandu. Jag har bullat upp med en iskall San Miguel och en grym Chicken Tikka Masala. Dessutom har jag på vägen till Ja-Zoo Restaurant plockat upp ett rykande färskt nummer av The Economist.

Host, host. Ölet i vrångstrupen. För första gången stöter jag på en finländsk annons i The Economist.

Jag harklar mig. Ögonen ser rätt.

Kauppalehti har faktiskt smackat in en rejäl annons i den asiatiska upplagan av tidskriften. Dessutom är det en platsannons under vinjetten Executive Focus.

Söker kanske Kauppalehti chefredaktör? Letar de med ljus och lykta över hela jordklotet efter reportrar som inte brister i gråt om de inte får ett pressmeddelande att skriva av?

Nej då.

Kauppalehti söker visserligen arbetskraft. Men de söker arbetskraft för hela Finlands räkning.

Jag skämtar inte. Kika själv på annonsen.

Utan att ironisera alltför mycket över annonsen (vilket är både frestande och barnsligt enkelt), vill jag påpeka för copywritern på Kauppalehtis reklambyrå att Finland aldrig har varit en del av Skandinavien och inte lär ska bli det heller. Och när har Finland blivit The Icy Pearl of Scandinavia?

Mer oroväckande är ändå att Kauppalehti tydligen har drabbats av någon extrem hybris (kanske efter att Taloussanomat förpassades till skräpkorgen?).

Nu basunerar "the only business newspaper in Finland" ut sloganen: Kauppalehti - Media With A Mission.

Men vad i helsicke? Har jag missat något? Visst, Kauppalehti har ett viktigt uppdrag. Det är att leverera, eller i alla fall att försöka leverera, god och kritisk journalistik.

Satsa på det uppdraget. Det borde hålla er upptagna en tid framåt.

Men den uppdragsbeskrivningen är tydligen en detalj som inte är tillräckligt spännande. Kauppalehti tycks istället definiera sitt uppdrag så här:

"Vi svarvar ihop dyra kampanjer för våra annonsörer och lånar ut vårt namn och varumärke till kampanjen för att ge den lite extra trovärdighet."

För det är precis vad den här annonsen handlar om. Det är en reklam- och raggningskampanj för en internationell förmedlare av arbetskraft.